Istoricul localităţii

Ieudul, fost domeniu al voievodului Balc, nepotul lui Drago┼č Vod─â, a fost atestat documentar în anul 1365. Documentul din 2 februarie 1365 dat de Ludovic I, regele Ungariei, lui Balc ┼či fra┼úilor s─âi (fii ai lui Sas ┼či deci nepo┼úi ai lui Drago┼č, primul domn al Moldovei) con┼úine prima men┼úionare a Ieudului. Totodat─â, acest document confirm─â independen┼úa Moldovei lui Bogdan întemeietorul fa┼ú─â de Ungaria. Un citat din acest document este dat mai jos.
„Noi...îi d─âm o mo┼čie numit─â Cuhea, în ┼úara noastr─â a Maramure┼čului cu satele Ieud, Bascov, amîndou─â Vi┼č─âiele, Moiseni, Bor┼ča..., cu toate pertinen┼úele sale, anume ape, p─âduri ┼či mun┼úi ┼či orice s-ar ┼úine de ele, pe care mo┼čie am luat-o de la Bogdan voievodul ┼či de la fiii lui, infidelii no┼čtri notorii.”
În 1976 avea aproape 5000 de locuitori. 

Are 2 biserici de lemn. Cele dou─â biserici din Ieud sunt deosebit de frumos propor┼úionate, construc┼úii în stil maramure┼čan din lemn de brad, posedând pictura pe perete ┼či pânza, lipit─â la juxtapunere a bârnelor. Posed─â icoane pe lemn ┼či pe sticl─â de o mare valoare artistic─â. În cele dou─â biserici s-au p─âstrat c─ârti de o deosebit─â valoare pentru istoria scrisului romanesc: "Codicele de la Ieud" în care sunt cuprinse ┼či trei manuscrise în limba român─â, fixate în timp la 1391; un Ceaslov tip─ârit la 1715 la Târgovi┼čte; un liturghier datând de la 1759, tip─ârit la Ia┼či; un penticostar tip─ârit la Bucure┼čti în 1743.  

Despre bisericile de lemn din Ieud
Biserica din dealdateaz─â din 1364, dar a fost reconstruit─â în secolul XVIII. Are hramul Na┼čterea Maicii Domnului. A fost inclus─â în 1999 în patrimoniul mondial UNESCO, al─âturi de alte ┼čapte biserici maramure┼čene de lemn. Aici s-a g─âsit în 1921 codicele de la Ieud, o foarte veche scriere în limba român─â. Manuscrisul a fost datat de unii cercet─âtori în secolul al XVI-lea. Al┼úii consider─â c─â manuscrisul este din 1391, fiind anterior scrisorii boierului Neac┼ču din Cîmpulung. Tot din secolul al XIV-lea dateaz─â bisericile maramure┼čene de la Peri, Cuhea, Ap┼ča de Mijloc, Saras─âu, Bîrsana ┼či altele.
Biserica b─âtrân─â din deal a fost construit─â de familia nobil─â local─â Balea la începutul secolului XVII. Biserica este cu un secol mai veche decât biserica de lemn din ┼čes, a doua biseric─â de lemn din sat, ┼či una dintre cele mai vechi p─âstrate în Maramure┼č. În austeritatea ei exterioar─â, înc─âlzit─â în interior de cioplitura consolelor ┼či de culorile vii ale picturii murale, biserica de lemn din Ieud Deal reprezint─â un vârf al artei ┼či tehnicii de a construi biserici de lemn în Maramure┼č. Valoarea ei este dublat─â de un ansamblu pictural de cea mai bun─â calitate, cea mai reprezentativ─â oper─â a cunoscutului zugrav itinerant local Alexandru Ponehalschi.
Biserica cea b─âtrân─â din deal în Ieud a intrat în centrul aten┼úiei înc─â de la începuturile cercet─ârii române┼čti în Maramure┼č, în urm─â cu un secol. Ioan Mihalyi de Ap┼ča a remarcat-o în 1900 printre cele mai frumoase din Maramure┼č. În 1909, Ioan Bîrlea a adunat inscrip┼úiile din biseric─â în valoroasa sa colec┼úie de însemn─âri din bisericile maramure┼čene. Doi ani mai târziu, Tit Bud a datat biserica din 1364, considerând-o cea mai veche biseric─â din Maramure┼č. Binecunoscutul etnograf Tache Papahagi a remarcat biserica din Ieud Deal în cercetarea sa în Maramure┼č, în primii ani dup─â primul r─âzboi mondial, pentru picturile murale bine conservate, pe care le-a ilustrat în unul din pu┼úinele cli┼čee ap─ârute în cartea sa. Structura ┼či mai ales pictura au fost descrise mai pe larg de Victor Br─âtulescu în 1941, care a publicat ┼či 18 imagini ┼či 8 schi┼úe. Tot atunci au fost f─âcute primele relevee ale bisericii, de arhitectul N. Chioreanu. Mult mai târziu, în 1968, I. D. ┼×tef─ânescu a reluat descrierea temelor principale din pictura bisericii. Tot de pictura mural─â, dar mult mai sistematizat, s-a ocupat ┼či Anca Pop Bratu în 1982. Biserica a fost documentat─â, studiat─â ┼či datat─â dendrocronologic în 1997 în timpul ultimei restaur─âri. În prezent, 2007-2009, pictura bisericii trece printr-un necesar proces de restaurare ┼či conservare.
Pictarea bisericii
Pictura a fost realizat─â în jurul anului 1782 de c─âtre me┼čterul zugrav Alexandru Ponehalschi din Berbe┼čti - Maramure┼č, direct pe lemn. La îmbin─ârile lemnului ┼či în zonele cu denivel─âri pictura este f─âcut─â pe pînz─â.
Pictura mural─â acoper─â întreaga suprafa┼ú─â interioar─â a bisericii, în altar, naos ┼či pronaos. Ansamblul picturii murale, remarcat de istoricul de art─â Anca Pop-Bratu pentru bog─â┼úia programului iconografic, complexitatea rezolv─ârilor compozi┼úionale ┼či varietatea decorativ─â, nu este nici datat nici semnat. Ea a for┼úat îns─â datarea picturii din Ieud Deal în anul 1782, sprijinindu-se pe o icoan─â datat─â ce poate fi atribuit─â lui Alexandru Ponehalschi. Prin aceast─â datare, Anca Pop-Bratu a încadrat pictura mural─â din Ieud Deal în perioada de final a crea┼úiei artistului, imaginându-┼či o evolu┼úie progresiv─â spre acest punct culminant din crea┼úia sa. Se ┼čtie îns─â c─â o icoan─â mobil─â poate fi completat─â inventarului ulterior ┼či nu poate data cu fermitate o pictur─â mural─â. 
Documentele de arhiv─â aduc mai mult─â lumin─â în jurul dat─ârii picturii murale din Ieud Deal. 
Ceea ce, îns─â, a înnoit cu adev─ârat l─âca┼čul de cult la 1765 a fost, foarte probabil, repictarea ei. 

Biserica de lemn din valedateaz─â din 1717 ┼či are tot hramul Na┼čterea Maicii Domnului. Dinu C. Giurescu scrie în Istoria ilustrat─â a românilor: „Ctitoriile române┼čti de lemn din Transilvania, reconstruite îndeosebi dup─â 1700, îmbin─â volume, suprafe┼úe ┼či linii în ansambluri de extrem─â armonie, elegan┼ú─â ┼či echilibru; acoperi┼čul înalt, în pante repezi, este continuat cu o turl─â ce se încheie cu un alt acoperi┼č, în vîrf de s─âgeat─â. ...ctitoriile din Transilvania se individualizeaz─â net ┼či reprezint─â o realizare major─â a genului, pe plan continental.”

În conscrip┼úia parohial─â din 1774 apare informa┼úia c─â amândou─â bisericile din Ieud au fost renovate în anii 1764-65 de nobilul Mihai Balea. Cercet─ârile dendrocronologice au indicat, la Ieud Deal, schimbarea t─âlpilor în acel moment. Se pare c─â, cu aceea┼či ocazie, au fost m─ârite ┼či ferestrele, care mai devreme erau mult mai mici. Dou─â ferestre originale s-au p─âstrat între stre┼čini spre apus. Tot atunci s-a trecut, probabil, de la un iconostas cu dou─â u┼či la unul cu trei u┼či, conform obiceiului introdus în arta bisericeasc─â local─â pe la mijlocul secolului al XVII-lea. Nici deschiderile arcuite în peretele dintre femei ┼či b─ârba┼úi nu puteau fi executate mai bine cu alt─â ocazie, ele încadrându-se ┼či în spiritul înnoitor al celei de-a doua jum─ât─â┼úi a secolului al XVIII-lea. 
Ansamblul pictural de excep┼úie din Ieud Deal este rezultatul unei comenzi concrete din partea patronului bisericii. Patronul a fost binecunoscuta familie nobil─â Balea, din care se distingea în epoc─â vicecomitele Maramure┼čului Mihai Balea. Este posibil ca lui s─â i se datoreze amploarea ansamblului de pictur─â ┼či nu me┼čterului zugrav care a investit totu┼či, talent ┼či pricepere în realizarea lui.